De Weg

27 mei 2013 - Vega de Valcarce, Spanje

De dag begon bewolkt en eindigt met een lekker warme zon.
Het was een leuke Aubergue in Cacabelos. In het voormalige pelgrimsziekenhuis. Rondom een kerk zijn kamers voor tweeof meer personen gebouwd. Ik was op een kamer met twee bedden. Samen met een spanjaard die een blessure aan zijn been heeft opgelopen en vandaag op dokters advies naar huis moest. Er waren heel verl mensen in deze Aubergue maar daar merkte je niets van. Goed concept en ik heb heerlijk geslapen voor €5,-.
Gisterenavond lang zitten praten met Wilfried die nabij de Bodensee in Duitsland woont. Hij sjouwt wat mee, hij schrijft en schildert en maakt foto's. Een complete Canon fotouitrusting, boeken om in te schrijven en te schilderen, waterverf en kwasten. Hij maakt foto's en die schildert hij dan na in het boek waar hij in schrijft. Een bijzondere man waarme het leuk was om te praten.
Vanmorgen om 08.00 uur aan de wandel, berg op maar halverwege die eerste berg eerst lekker ontbeten met een pan a chocola, vers geperst sinaasappelsap (Zumo) en thee. Vervolgens ben ik niet langs de weg blijven lopen maar heb de alternatieve route genomen door de heuvels en de wijngaarden. Prachtige omgeving, alle mensen zijn aan het dieven van de ranken. Door verstilde dorpjes waar bijna niemand meer woont en waar de huizen vervallen zijn.
Na 9km aangekomen in Villafranca del Bierzo. (Bierzo is de naam van de streek). Deze plaats wordt ook wel klein Santiago genoemd omdat alles gericht is op de pelgrims. In het verleden was het zo, dat pelgrims die ziek werden en Santiago niet haalden, hier de absolutie konden krijgen. Op het kerkhof voor pelgrims blijkt dat dit er nog al wat waren. Veel oude gebouwen en kerken.
Op weg naar Galicie komt er nu een zware weg door de bergen met de beklimming van de Cebreiro. Ik ben vandaag dooreen kloof, doorgelopen al ligt stijgent naar Vega de Valcarce. (620m). Morgen klimmen naar 1520m. Alles bij elkaar vond ik het vandaag zwaar over ruim 25 km. Overal spierpijn.
Dit dorp ligt onder de autostrada A6, hoog boven me.
Vandaag geluidsopnamen gemaakt van vogel geluiden onderweg en voor het eerst kersen gegeten, de meesten zijn nog niet rijp.
Wordt vervolgd, met de groeten van de koekoek.
Theo.

1. Hans&sietje:
    hoi theo.

leuke verhalen en mooie foto’s .
    ga zo door want ik volg je met plezier op je voettocht.
    verder veel wandel plezier.

groeten hans.
  2. Gerrit Radings:
    27 mei 2013
    Hallo Theo, vooral doorgaan, dan verdien je toch nog zelf de schelp. Grapje!
    Leuk om je verhalen te lezen over hoe de reis verloopt. Ik hoop dat alles goed blijft gaan en je de eindstreep haalt. Groetjes Gerrit en Nora
  3. Jack:
    Hoi Theo,
    Leuk die ontmoetingen met die en genen. Kan me voorstellen dat dat iets is wat je straks mist!
  4. Theo van Amersfoort:
    28 mei 2013
    Ik zal het zeker missen Jack. Maar er is in het leven meer dan deze weg.
    Groet aan allen,
    Theo
  5. Kees Jurgens:
    28 mei 2013
    Wat een gedoe, telkens weer zo'n uitgebreid verslag op zo'n klein schermpje van de iPhone. Met soms z'n eigenzinnige automatische spelling. Maar het is absoluut de moeite waard. Je bedient ons goed met je enthousiaste verhalen. Kun je die vogelgeluiden ook uploaden?
  6. Lineke:
    Theo,
    Weer bedankt voor je mooie verhaal. Ik hoop dat de spierpijn gauw over is.
    Veel plezier verder en wandel ze groetjes ook aan de koekoek van Lineke.