3 km

3 juni 2013 - O Pino, Spanje

Gisteren 30 km gelopen, van Palas de Rei naar Arzua, na een leuke avond met wandelvrienden uit Oostenrijk, Duitsland en Nederland. We lopen bijna allemaal alleen en soms een stukje bij elkaar en steeds komen we elkaar weer tegen, in het volgende dorp bij de bar aan de koffie of aan het einde van de etappe en soms pas de volgende dag. Zo ontmoeten we steeds elkaar en anderen, Helmut van de Bodensee, Sabine, Gaby uit Wenen Willy van Schalke 04, een zweeds echtpaar dat aan de Noorse grens woont enzovoorts. We delen onze ervaringen en hebben plezier met elkaar. In dit laatste deel van de wandeling wordt het steeds drukker, zo druk dat Albergues vol zitten met de gasten die om vier uur 's-nachts opstaan en naar de volgende Auberge rennen en met heke en halve schoolklassen die maar een afstand van 50 km lopen.
Bovendien hebben we met elkaar langzamerhand genoeg van die Albergues met de stapelbedden en de mensen die tussen 4 en 5 opstaan en iedereen wakker maken met knisperende plastic zakken. Voor het slapen in zo'n Aubergue betaal je tegen de €10,-, per nacht. Wij gaan nu met meerderen naar een Hostel of een Hotel en. Nemen kamers voor 2,3 of 4 personen. Dat is maar net iets duurder, voor een tweepersoonskamer met twee bedden betaalden we €30,- dat is dus pp maar €5,- meer. Hoe dichter bij Santiago hoe duurder het wel wordt. De €30,- wordt eerst €40,- en nu €50,- maar het is niet anders. In Arzua zaten we in een Hotel met een goed restaurant, eindelijk eens iets anders kunnen eten dan het pelgrimsmenu. Ik loop hier door een prachtig landschap, hoge heuvels met bossen, beekjes, landerijen , heel veel bloemen en prachtige vergezichten.
Gisteren belde mijn vriendje Cor, blij om zijn stem weer te horen. Gisteren bleek dat een deel van de groep de weg kwijt was, ik was de meesten 3 km voor. Frappant dat getsl want het is al heel verl voorgekomen dat er om wat voor reden dan ook, nog 3 km gelopen moest worden om ergens te komen. Dus de onderlinge scherts is nu "nog naar 3 km".
Vandaag van Arzua naar Rua. 20 km. Het wordt steeds drukker en de internet en telefoonverbindingen laten regelmatig te wensen over. Er lopen nu ook heel veel mensen zonder bepakking, en schoolklassen. In Rua bij het bureau voor tourisme gevraagd naar onderdak nadat we al twee keer "complet" te horen hadden gekregen. Een hele aardige man die ervoor zorgde dat we met een auto afgehaald werden voor een hotel dat een eindje van de camino af ligt. Morgenochtend worden we weer terug gebracht. Waar we terecht gekomen zijn is een eldorado. Een prachtige oude watermolen in de bossen die tot hotel is omgebouwd. Fantastisch, het bijna een museum. Het enige wat je hier hoort zijn de vogels en het stromen van de beek.
Morgen de laatste etappe, nog 20 km.
Vandaag ontdoe ik me van veel overbodige ballast. Al eerder ging de zware rol tape er uit, het zitmatje dat ik nooit gebruikte, vandaag de afschuwelijke poncho die weliswaar goede duensten heeft gedaan maar zo onhandig is dat ik hem niet meer wil.
Ook mijn extra korte broek gaat er nog aan, ik zal hem na de camino niet meer dragen.
Ook in Santiago heb ik een hotel geboekt voor € 32,50 per nacht dat is wat anders dan € 175,- pn bij Parador, 7 jaar geleden.
Morgen wordt een emotionele en belangrijke dag, ik verheug mij er op maar het is ook dubbel, afscheid van de camino en ook in de kathedraal heb ik nog wat te doen dat mij zeer beroert.
Gisteren was de koekoek er, vandaag heb ik hem niet gehoord.
Wordt vervolgd!
Groet, Theo.

1. Jan en Marijke:
    3 juni 2013
    De laatste loodjes, Theo, maar voor jouw zo te lezen prettige en toch ook emotionele. Geniet er van met volle teugen, maar dat is jouw wel toevertrouwd.
    Tot spoedig.
  2. Berte:
    3 juni 2013
    Geniet Theo tot de laatste kilometer ! Dit is voor de rest van je leven !
  3. Lineke:
    Hallo Theo,
    Morgen de laatste etappe nog 20 km. Veel succes wat zal ik deze verhalen missen. Wanneer ga je richting Nederland? Of blijf je daar nog even?
    Groetjes en sterkte met het laatste stuk Lineke.
  4. Harry van der Klink:
    3 juni 2013
    Veel succes morgen Theo met de laatste etappe! Ik kan mij goed voorstellen, dat de aankomst in Santiago emotioneel zal zijn. Dank voor alle mooie verhalen en ik hoop er "straks" in Hellevoetsluis nog wat meer van te horen. Goede terugreis ook! Groet, Harry
  5. Rie van der Linden-Veth:
    3 juni 2013
    Je hebt hem in een hogere versnelling gegooid is het niet?
    Ik dacht dat je nog een dag langer moest. Wens je veel sterkte voor de laatste
    emotionele dag.
    Voor de laatste keer hartelijke groeten, ook aan de koekoek.
    Rie
  6. Rie van der Linden-Veth:
    3 juni 2013
    Jaap zegt dat je met deze snelheid makkelijk a.s. vrijdag in Woerden kunt zijn.
    Hartelijke groeten van jaap.
  7. Vanessa:
    Hoi Theo,

Wat mooi, maar ook wat jammer dat je er bijna bent! Gemengde gevoelens denk ik? Ga je nog naar Finister, om je schoenen te verbranden (ritueel)? Groet, Vanessa
  8. Kobi:
    Hoi theo.
    Wat ga jij snel. Ik had verwacht dat je nog wel even onderweg zou zijn. Heb net al je reisverhalen gelezen. Ik had een achterstand door een heerlijk relaxte vakantie in Italie. Je hebt prachtige verhalen geschreven. Echt uit je hart. Ik vond ze herl prettig om te kezen om zo een stukjd mee op reis te gaan. Op de manier waarop he schrijft begint het te kriebelen rn zou ik zo mee willen lopen. Maar ook mijn eigen weg willen gasn. Voorlopig blijft het bij Pieter Pad. Ik mag nl nog een groot aantal jaren werken.
    Theo geniet van je laatste nacht onderweg. Doe m
  9. Kobi:
    3 juni 2013
    Doe morgen heel rustig aan en snuif elke ervaring van de laatste dag op. Geniet van je lastste etappe. Het afscheid lijkg me niet makkelijk. Ik zie je snel weer. Sneller dan ik had gedacht. Dikke knuffel. Ik loop de lastste km met je mee. Xxxx Kobi
  10. Natasha:
    3 juni 2013
    Lieve Thee, ook van mij - geniet van de laatste dag. Er lopen heel veel mensen in gedachten met je mee die laaste km-ers. Ik ook!
    Dikke knuffel
  11. Daantje:
    3 juni 2013
    Hoop dat je gaat genieten van de laatste etappe en dat de vreugde van het beleven de pijn van het afscheid doet verdwijnen als sneeuw voor de zon (of als n onhandige poncho voor de praktische beslissing... ;-) Geniet!!!
  12. Kees Jurgens:
    4 juni 2013
    Tof man, je bent er bijna.
    Heerlijk die overbodige ballast van je afgooien; al was het maar alleen vanwege het gebaar.
  13. Jack:
    Zet m op, Theo!
  14. Wilma en Cor Blenk:
    4 juni 2013
    Lieve vriend het einde van je camino is inzicht. Hier heb je het voor gedaan en ben met lof geslaagd. Wilma en meneer Janssen zullen ook wel weer blij zijn je te zien. Je reisverslagen hebben goed weer gegeven hoe je gevoel was. Bedankt daarvoor. Het was voor de thuisblijvers ook genieten. We zien elkaar.

Groeten en liefs Wilma en Cor xxx
  15. Lammy Plat:
    Dag Theo,
    Je laatste kilometers vandaag, dubbel gevoel voor jou, maar je hebt het geweldig gedaan applaus voor jou en diep respect. Ik heb genoten van je mooie verhalen.
    Groetjes, Lammy.
  16. Kees Jurgens:
    4 juni 2013
    Er staan veel supporters van je langs de digitale camino te applaudisseren…..
  17. Lies:
    Hoi Theo
    Wat zou het mooi zijn als we morgen met zijn allen bij de kathedraal zouden zijn en zien dat alle last verdwenen is en een geluks gevoel van ik heb het toch maar mooi gedaan, bedankt voor de verhalen geweldig
    Geniet de laatste dagen nog Gr Lies
  18. Hans&sietje:
    5 juni 2013
    allereerst gefeliciteerd dat je deze voettocht tot een goed einde hebt gebracht .
    ook willen we je bedanken voor de prachtige reis verhalen,we hebben ze met plezier gelezen.
    verder nog een paar fijne dagen daar en mooi weer.
    een goede reis terug en wel thuis.

groeten kus hans&sietje
  19. Jan en Riet:
    9 juni 2013
    Gefeliciteerd met deze prestatie. Hebben je verslagen gelezen en ervan genoten. Misschien een boek schrijven over je belevenissen???? Talent heb je. Uitrusten en trots zijn!!!!
    Groeten van Jan en Riet.