Finistera

7 juni 2013 - Santiago de Compostela, Spanje

Veel mensen lopen na aankomst in Santiago de Compostela, nog 4 dagen door naar Finistera, het meest westelijke punt van het vaste land van Europa. Ik vond dat ik genoeg gelopen had en ben gisteren met de bus er naar toe geweest. Het viel tegen, 3 uur in de bus heen en 3 uur terug. Een aardig vissersplaatsje maar 13 in een dozijn. Kortom na de wandeling en de afsluiting met de Pelgrimsmis was dit niets bijzonders. Wat nog wel leuk was aan de trip met de bus is dat ik heb kunnen zien hoe het landschap er tussen Santiago en de kust uit ziet. Nog hoge heuvels / bergen, veel bos met overgang naar rotsachtig landschap. Duidelijke overeenkomsten met Bretagne en Cornwall. De verhalen van Asterix en Obelix en de Galliers komen je hier onwillekeurig voor de geest.

Woensdagavond waren we met meerderen uitgenodigd door Susan R Mann, zij is Amerikaanse van oorsprong maar woont sinds een aantal jaren in Spanje. Zij schrijft over Pelgrims en maakt foto´s van pelgrims. Woensdag heeft ze een aantal van ons geïnterviewd en gefotografeerd. Zij houdt een tentoonstelling in de binnentuin van het Parador hotel dat gevestigd is in één van de oudste gebouwen van Santiago, naast de kathedraal. 7 jaar geleden heb ik er op aanraden van Karel en Rini een paar nachten gelogeerd, het is een prachtig hotel. De tentoonstelling van Susan werd woensdagavond geopend en daar werden een aantal pelgrims bij uitgenodigd. Een heel leuk mens ontmoet, die gefascineerd is door het in beeld brengen van de pelgrims en hun verhalen. Prachtige foto´s van pelgrims van all over the world.

De meeste pelgrims die dinsdag zijn aangekomen zoals ik, zijn inmiddels wel vertrokken. Ik ga morgen weer naar huis. Allemaal hebben we het gevoel dat we eigenlijk hier willen blijven en/of door willen lopen. Maar dat gevoel strijd met het verlangen om weer naar huis te willen, naar de mensen die je lief zijn. Zondagmiddag ben ik dus weer thuis.

Vandaag nog wat rondkijken in Santiago, kijken of er nog bekenden van onderweg binnen komen en voorbereidingen treffen voor de terugreis. Al met al was het een geweldige onderneming en ik heb er verschrikkelijk van genoten. Thuis maak ik nog een epiloog aan dit reisverslag en voeg ik nog verschillende foto´s toe.

Vanuit een bewolkt Santiago de Compostela Groet ik jullie allen.

Theo.

1. Agnes:
    7 juni 2013
    Goed dat je het volbracht hebt, fijn om weer naar huis te gaan.
    Ik heb respect voor deze enorme tocht.
    Waar een klein mens groot in kan zijn.

Gr agnes.
  2. Kees Jurgens:
    7 juni 2013
    Zoals een sprinter uitloopt na een race, ben jij ook aan het 'uitlopen'. Een beetje aan het aan het afkicken, maar ook weer niet teveel, want je wil vast het bijzondere gevoel zo lang mogelijk behouden.
  3. Lineke:
    Hallo Theo,
    Geniet nog even van alles daar. Ik lees het volgende verslag wel als je
    weer thuis bent. Ik heb er echt van genoten van die verslagen. Goede terugreis en groetjes Lineke
  4. Mieke beijer:
    Hoi Theo,

ik heb genoten van je verhalen, fijn dat je reis verlopen is zoals je t je wenste.
    Goede reis terug,

groet Mieke
  5. Rie van der Linden-Veth:
    7 juni 2013
    Wat moet ik nu gaan lezen? Ik ben gewend om als eerste jouw blog te lezen. Ik val in een gat, Theo. Het is wel fijn dat je het gered hebt. Nu kan je uitkijken naar een nieuwe tocht (met blog). Groeten Theo, ook van Jaap.
    Rie