Goud

26 mei 2013 - Cacabelos, Spanje

Rustig geslapen maar het was wel warm, we sliepen in een kamer met 4 mensen.
Geruime tijd rondgekeken in de Tempeliersstad Ponferrada. Mooie stad, kasteel en meerdere mooie kerken. De stad is afhankelijk van de (goud) mijnen in de omgeving en de industrie die daarbij hoort. Het lijkt een redelijk welvarende stad. De naam Ponferrada staat voor de brug over de Roo Sil, die al in de 11e eeuw, in opdracht van de bisschop van Astorga, met ijzer werd versterkt ten behoeve van de pelgrims.
Vandaag "maar" 16 km gelopen, naar Cacabelos. Evenrustig aan, ik heb alle tijd. Het willen lopen strijdt zo nu en dan met rust en genieten, alhoewel ik ook van het lopen heel erg geniet.
Vandaag gelopen met 4 fransen die, 5 jaar geleden zijn gestart in Le Puy en dit jaar de tocht afmaken van Leon naar Santiago. Heel gezellig en het frans weer wat opgehaald.
De dag begon met een redelijk volle maan in een bijna onbewolkte lucht. Naarmate de dag vordert zijn er meer wolken en wind gekomen alhoewel ze ook weer weg lijken te trekken, we zullen wel zien wat het gaat worden.
Na de intrek bij de Auberge, (kamer met 2 bedden voor €5,- en lekkere douche, nu op een terras naar de Grand Prix van Monaco gekeken en Paella gegeten. Heerlijk! Ook gisteren hebben we lekker gegeten, pizza met kazen en in de avond salade uit de supermarkt. Zonu en dan is de behoefte grootomaf te wijken van het overal geserveerde pelgrimsmenu. Die zijn steeds overwegend hetzelfde en dat gaat vervelen.
Anita is vooruit, zij heeft minder tijd dan ik en we "moeten" weer anderen ontmoeten, zo hoort dat. We zien elkaar zeker weer terug, al is het maar in de Achterhoek.
Vandaag is het duidelijk weer de zondag van de eerste communie. Heel druk bij de kerk, ouders met kinderen in mooie kleren. Leuk om zo in de traditie binnen te lopen.
Heel verl pluizen van bomen hier, ik ben voortdurend aan het niezen.
Wordt vervolgd, geen Koekoek vandaag.
Groet, Theo.

1. Lammy Plat:
    Hallo Theo,
    Geniet van jou verhalen en je wandel plezier onverwachte ontmoetingen en vriendschap die je onderweg tegenkomt. Het is mooi om te weten en te ondervinden dat de wereld niet alleen uit haat en nijd bestaat. Geniet ervan en laat ons een stukje meegenieten.
    Groetjes, Lammy.
  2. Lineke:
    Hallo Theo,
    Het lijkt af en toe of ik mee loop. Het is zo leuk om die verhalen te lezen van je. Al die dingen die je meemaakt bedankt daarvoor.
    Veel succes verder en geniet van alles wat je ziet. Vanavond 2e deel op TV
    van de Camino en ik ga kijken. Groetjes Lineke.
  3. Gerald:
    Hallo Theo,
    Ik heb de eerste 2 weken met Anita gelopen, vanaf St JPdP naar Burgos.
    Volg je verslag met belangstelling nav haar tip.
    Kan het nog niet loslaten zolang zij nog loopt.
    Ga het zelf een andere keer afmaken.
    Buon Camino