De Koninklijke weg

19 mei 2013 - El Burgo Ranero, Spanje

De Camino Real is een authentiek gedeelte van de St. Jacobsroute. Een vrijwel vlakke weg langs de N120 en de A231. Weinig bijzonders over te vertellen. Droog weer maar de koude wind is er nog steeds. Sliep ik gisteren in een oude kerk, vanadaag slaap ik 18 km verderop in een oud lemen huis in El Burgo Ranero. De leem wordt door de zon en de lucht gedroogd en dus niet gebakken. Het wordt gemengd met stro en wordt met houten vakwerk versterkt. Er zijn maar een paar plaatsen op aarde waar dit zo wordt toegepast, in het tweestromenland in Mesopotamie, hier in de Mesetas van Spanje en in het Zuidwesten van de USA. Het leem vraagt jaarlijks onderhoud.

Gisteren een gedeelte samen gelopen met Anita uit Ulft en samen gezellig Paella gegeten. Veel gespreksstof vanwege interesses en uiteraard de omgeving waar zij vandaan komt en waar wij de Caravan hebben. De Camino is een aaneenschakeling van ontmoetingen en weer loslaten. Ieder loopt zijn of haar eigen Camino. Dat maakt het ook leuk. Soms zie je mensen ook weer terug op een andere plek op de weg naar St Jacob.

Wordt vervolgd. Groet, ook van mijn vriend die zich vanochtend weer liet horen.

Theo.

1. Daantje:
    19 mei 2013
    Hey Theo,
    Ik geniet van je reis(verhalen) en loop intussen mijn eigen camino. Al bijna 100 keer of meer liep ik langs deze en intussen blijft ie hangen; misschien ook op jou van toepassing, of niet, ieder zn eigen loopje....
    Wek mijn zachtheid weer.
    Geef mij terug
    de ogen van n kind.
    En dat ik zie wat is.
    En mij weer toevertrouw.
    En het licht niet haat.

Gedicht op de muur, in de Radboud; zo waar.

Geniet Theo, met alle teugen die je hebt.

X
    Daantje
  2. Lineke:
    20 mei 2013
    Hallo Theo,
    Weer bedankt voor het leuke verhaal. Ik heb op de kaart gekeken en de plaats gevonden. Hoeveel km moet je nu nog?
    Veel succes en groetjes Lineke (ook aan de koekoek)
  3. Theo van Amersfoort:
    20 mei 2013