Burgos

13 mei 2013 - Burgos, Spanje

Prachtige dag, meteen in de ochtend mooi weer, om zeven uur eerst een kopje cafe solo en voor ontbijt onderweg twee heerlijke broodjes met rauwe spaanse ham en met kaas. Ook een banaan en ik kon op pad. Het was voor mij een emotioneel begin van de dag. Al dat moois bij elkaar bracht me de tranen in de ogen, ik voelde me op die berg de gelukkigste mens op aarde.

Het eerste stuk pad was moeilijk te belopen, veel grote en losse keien en in ongeveer 2 km - 400 meter stijgen. Dat was dus een hele klim. Bovenop gekomen was het echter heel erg de moeite waard, prachtige uitzichten, grondmist beneden me en schitterende vergezichten. Naar voren kijkend kwam al snel in de verte de stad Burgos in zicht. Een hele mooie afdaling naar de stad. Alle mooie vogels waren er weer.

Bij de stad gekomen werd het minder, eerst om het vliegveld heen en daarna over industrieterreinen en buitenwijken de stad in. Al met al was dat een uurtje of 1 1/2 afzien. In de stad aangekomen stond er al een lange rij voor de Alberque maar gelukkig kunnen er wel 170 pelgrims in. Er is een nieuwe Alberque, veel mooier dan de vorige waar in 7 jaar geleden in zat, dat was echte armoe. Deze is van alle gemakken voorzien en een bed is maar 5 euro.

Na de douche met drie andere Nederlanders de stad in en een pilsje gedrongen, heerlijk op een terrasje in de zon. We waren ineens toerist onder de vele toeristen hier. Prachtige kathedraal en veel mooie oude gebouwen.

Vandaag zit mijn inleiding op de tocht er op. Ik hoef nog minder dan 500 km te gaan naar Santiago. Met ingang van morgen is alles nieuw alhoewel, maar dat schreef ik gisteren al, ik het met heel andere ogen heb waargenomen. Ik ben heel blij wat ik deze week heb gedaan.

Morgen verder in westelijke richting, wordt vervolgd.

Groet Theo.

PS Met de groeten van de koekoek.

1. Lineke:
    13 mei 2013
    Was weer een mooi verhaal ik kan me er wat bij voorstellen als je daar loopt.
    Maar wat is een Alberque? Een soort jeugdherberg? (grapje).
    Groeten terug aan de koekoek.
    Lineke veel sterkte morgen. xxx
  2. Theo van Amersfoort:
    13 mei 2013
    Ja Lineke daar lijkt het soms wel een beetje op maar deze waar ik nu zit is wel heel modern en professioneel.
  3. Len van Beesten:
    13 mei 2013
    goede zaak Theo, klinkt allemaal goed. Vooral het toeristengevoel met een biertje in de hand! Dan ben je op de goede weg zullen maar zeggen.
  4. Jack:
    13 mei 2013
    Mooie quote: de gelukkigste mens op aarde! Ga zo door, Theo!!
  5. Berte:
    13 mei 2013
    Hoi Theo, Ik kan me zo goed voorstellen dat je geniet van de natuur en de vogels ! Het is een van de redenen dat wij nu hier in Zuid Frankrijk wonen.
    Waar hoor je de nachtegaal om half zes 's morgens ? De koekoek is hier zowat dagelijks nu sinds een maand. In Amsterdam wel eens een koekoek gehoord? Never ! Ik ken inmiddels een aantal mensen die net als de Camino hebben gelopen of gedeelten daarvan. Er ontstaat gelijk een soort 'lotsverbondenheid' als die elkaar ontmoeten. Vaak stonden ze op een kruispunt in hun leven en geeft zo'n 'struggle for life' (want dat is het volgens mij) je zoveel kracht dat je weet hoe je verder moet. Blijf kijken Theo en genieten en ....ons je belevenissen vertellen.
  6. Gerrit Radings:
    13 mei 2013
    Ha Theo, hier een berichtje van mij. De kerk van Burgos is echt de moeite waard. Ik hoop de je genoten hebt van deze stad. Wij, mijn vrouw Nora en ik, gaan je verhalen lezen.
    Veel succes en geniet ervan.
    Groeten Gerrit en Nora Radings
  7. Rie van der Linden-Veth:
    13 mei 2013
    Geweldig Theo, Ik geniet mee met je.
    Ik wilde dat ik dat nog op kon brengen. Maar ja, ik ben nooit zo ondernemend geweest.
    Geniet er van.
    Groeten Rie
  8. Lammy Plat:
    14 mei 2013
    Jou verhalen brengen de wandelkriebels weer boven, maar ja.... een eindje wandelen gaat nog wel maar een tocht zoals jij nu doet kan ik wel vergeten. Daarom geniet ik nu met jou mee en zie onze wandeltochten in de bergen van Zwitserland weer voor me. Alhoewel dat toch een ander landschap is dan wat jij nu ziet. Veel wandelplezier daar wordt je blij van.
    Groet Lammy.
  9. Kees Jurgens:
    14 mei 2013
    De toon is goed, de emotie positief, het genieten heeft de overhand.
    Je heb al een flink stuk gehad.
    Nog maar 500 km!
  10. Wilma en Cor Blenk:
    14 mei 2013
    Lieve vriend vandaag je reisverhalen weer toegevoegd aan die van 2006. We begrijpen dat je geen spijt hebt dat je die circa 100km opnieuw hebt gelopen. Nu zoals je schrijft het gedeelte dat nieuw is. We hopen dat het weer goed blijft geniet er van. Ps kijen of die koekoek ook mee gaat.
    Groeten Wilma en Cor BlenkXXXXX
  11. Peter:
    Theo
    Ziet er goed uit en flinke afstanden
    Fijn weer toregewenst. Bij ons in Zuid Italie opk prima.
    Groetjes en zet hem op .