Mensen en hun Camino

20 mei 2013 - Puente Villarente, Spanje

Vandaag is het precies 7 jaar geleden dat ik in Vezelay in Noord Frankrijk aan de Camino begon, een fijn gevoel vandaag.

Op de Camino tref je heel veel verschillende mensen, van alle werelddelen. Japanners, Chineze en Koreanen uit Azie, Australiers, Brazilianen Venuzuelanen Argentijnen en Colombianen uit Zuid Amerika, Uit vrijwel alle Europese landen en vooral heel veel mensen uit de USA en Canada, de film The Way heeft daar een belangrijke rol in gespeeld. Zelf heb ik hem nog niet gezien, wel thuis gekregen van mijn lief, maar ik ga hem pas zien als ik terug ben.
De meeste mensen lopen een verschillend tempo. Ik haal mensen in omdat ik sneller loop dan zij maar wordt ook zeñf regelmatig ingehaald door mensen die nog harder lopen. Probeer niet het tempo van een ander over te nemen, want je gaat helemaal kapot. Dat inhalen is een heel ritueel. Het minste wat je doet is goede dag zeggen en buen camino wensen. Soms maak je ook een praatje en dat kan over vanalles gaan. Waar je vandaan komt, over het weer, over al het moois wat er te zien is, tot aan de crisis, de werkloosheid - kortom de hele wereldeconomie aan toe. Een enkele keer zegt iemand helemaal niets terug. Helemaal in zich zelf gekeerd, of luisterend naar muziek op de i-pod. Dat kan natuurlijk ook maar het is minder leuk waar het de ontmoeting betreft. Ik heb het al eerder gezegd, een ieder loopt zijn of haar eigen camino en zo hoort het ook.
Vandaag gestart in El Burgo Ranero, het lemen huis waarin ik sliep met nog heel veel anderen, was heel erg gehorig. Alle ruimten stonden min of meer open met elkaar in verbinding. Dat betekende weinig slaap. 10.30 uur naar bed en 05.00 uur vertrok de eerste al weer. Aan de overkant in het restaurant ontbeten met jus, thee en een pan au chocolade. Voor het eerst was er weinig wind en dat maakte het prettig wandelen. Ik liep het eerste stuk nog over de hoogvlakte en rechts aan de horizon waren de besneeuwde bergtoppen goed te zien. Zelf liep ik ook nog even in sneeuw en ijs dat was blijven liggen na de regen en het onweer van gisterenavond. Eerst 13 km rechte weg naar Reliegos. Daar zijn huizen in de aarde gebouwd. Daarna 6 km naar Mansilla de las Mulas. Een mooie oude stad uit de Middeleeuwen, nog geheel ommuurd. De stad ligt aan de rivier de Esla die ik moest oversteken in de richting van Puente Villarente - 7 km. Daar ben ik in een mooie Auberque met een eigen kamer, heerlijk. Morgen 12 km naar Leon.
Wordt vervolgd, met de groeten van mijn vriend de Koekoek, Theo

1. Kees Jurgens:
    20 mei 2013
    Gisteravond een programma van de RKK gezien over de camino. Veel interviews en hele mooie verhalen. Er liep nog een 82 jarige samen met zijn zoon mee. Ook iemand, die dezelfde route terug liep. Volgende week zondag een volgend deel. Heel leuk om te zien, gekoppeld aan jouw verhalen.
  2. Jack:
    20 mei 2013
    Mooi vooruitzicht, een nachtje je eigen ruimte!
  3. Lineke:
    Hoi Theo,
    Weer heel mooi verhaal ik geniet ervan. Ik heb gisteravond een deel van dat programma gezien van de RKK over de camino. Ga volgende week zeker ook kijken weet alleen de tijd niet meer. Verder veel succes.
    groetjes ook aan de koekoek en slaap lekker in je eigen kamer.
  4. P.beijer:
    20 mei 2013
    Hoi Theo, zeer interresant om je verhalen te lezen,valt wel tegen met de temperatuur he hopelijk word het snel weer wat beter.
    Wij wensen je veel energie en sterkte toe,Mieke en Peter.
  5. Hans&sietje:
    21 mei 2013
    hoi theo

leuk om te lezen wat je zoal beleeft op je wandeltocht en je verhalen.
    ik geloof dat ik nu wel aardig bij ben met lezen.
    wij wensen veel plezier en beter weer(meer zon)bij je wandeltocht .

groetjes en kus van hans&sietje.