Astorga

23 mei 2013 - Santa Catalina de Somoza, Spanje

Misschien wel de mooiste stad op de weg naar St Jacob. Lang een Romeinse stad geweest en dat is nog overal te zien. Mooie stadsmuren, mooie huizen met heel veel sfeer van binnen (in één sliep ik) en mooie poorten. Een stad met veel pleinen en nauwe straatjes, met winkels waar vooral chocolade wordt verkocht. Opvallend zijn de kathedraal met gotische en renaissance kenmerken en daarnaast het bisschoppelijk paleis van Antonio Gaudi. De bisschop ging dood voor dat het paleis af was en het heeft die functie dus ook nooit gekregen. Gaudi kreeg niet meer uitbetaald en heeft het dus ook niet helemaal afgemaakt maar dat is voor de leek niet te zien. Gisternavond en vanochtend ruim de tijd genomen om al het moois te bewonderen. Gisteravond naar Gaudi geweest en vanochtend naar de kathedraal met het bijbehorende museum met alle schatten van de kerk. Ook de stad door geweest, de stadsmuren bekeken en genoten van de uitzichten naar de bergen. Een geweldig mooie stad, ik heb er van genoten, vooral ook van Gaudi.

De hoogvlakte heb ik achter me gelaten, dat was wel mooi maar zeer eenzaam en eentonig, om te lopen niet het meest interessante stuk van de wandeling. Ben nu in een meer afwisselend landschap terecht gekomen. Vanmiddag maar ruim 10 km gelopen naar Santa Catalina de Somoza. Het is hier een prachtig gebied aan de voet van de besneeuwde bergen. Roode aarde, groene struiken en bomen, hei en gele brem. Hagedissen die het pad voor me overstaken in een flits en Ooievaars alom. Nee - geen Koekoek meer, wel veel zwaluwen en roofvogels.

Kortom, genieten geblazen in alle opzichten. Zit nu op 1000 meter, prachtig weer,  ´s-morgens en ´s-avonds koud maar overdag zon zon zon, warm en strak blauwe lucht. Morgen verder, nog maar 254 km. In dit tempo ben ik daar over 12 dagen maar we zullen wel zien. Ik moet er nu nog niet aan denken om niet meer te lopen.

Groet, Theo.

1. Jan en Marijke:
    23 mei 2013
    Prachtig Theo! Mooi om te lezen. Gewoon niet te hard lopen!
    Geniet van alles!
    Groetjes van Jan en Marijke uit een nog koud Hellevoetsluis!
  2. Wilma:
    23 mei 2013
    Lief er zijn nog zoveel mooie routes, dus als deze te snel overgaat vinden we wel weer wat. Maar bovenal geniet van alles. Zo leuk om te lezen dat het goed gaat, ook met je enkel?
  3. Hans&sietje:
    mooie verhalen& foto's theo
    ik lees ze elke keer met veel plezier.
    op naar de volgende(254 km) avonturen.
  4. Natasha:
    23 mei 2013
    Heel leuk om je zo te volgen. Geniet nog....!
  5. Lammy Plat:
    23 mei 2013
    Geweldig Theo om door jou ogen al dat moois te kunnen zien, ik geloof best dat je hiervan geniet, wij doen dat van jou verhalen.
    Veel wandelplezier nog voor de resterende kilometers.
    Groetjes, Lammy.